Yrityksen historiaa

Yrityksen historiaa - Mistä kaikki lähti ja mihin on tultu.

Samppasport on vuonna 2006 perustettu autoalan erikoisyritys. Perustajansa Sami ”Samppa” Kontoniemen mukaan nimetty yritys huoltaa, korjaa ja varustelee Volvo, Volkswagen, Audi, Seat ja Skoda-merkkisiä henkilöautoja sekä myy ja valmistaa erilaisia ajoon vaikuttavia osia Uudellamaalla Järvenpäässä, Lahden moottoritien välittömässä läheisyydessä.

Sampan autoharrastus alkoi jo vaippaiässä. Kaikki mikä piti ääntä ja meni kovaa, oli hyvä juttu. Mopot korjattiin aina itse ja mökkimopoja saatettiin ehkä jopa virittää ”hiukan”. Työharjoittelut kuluivat tutussa autokorjaamossa erinäisiä pikkuhommia tehden. Ensimmäinen moottorivikainen auto ostettiin kun ikää oli kaikki 16 vuotta ja sillä päästiin harjoittelemaan Corollan koneremonttia. ("Rollan" sylinterikantta ei kannata muuten pestä suihkussa, äiti hermostuu...) Ajokortti-ikäisenä leivän pöytään toi auton ajaminen ja vapaa-aika meni omaa -ja kavereiden autoja rassatessa. Ensimmäisenä autona oli vuoden -84 VW Golf 1.3CL, johon vaihdettiin 90hv 1.8GT-tekniikka. Tuossa puuhassa taisi muutama ärräpääkin päästä, kun oikeastaan mikään ei sopinut "ykskolmosesta" GT-tekniikan kanssa yksiin. Auto kuitenkin saatiin kuin saatiinkin ajoon. Myöhemmin Golfin korvasi -88 1.6 Jetta.
Jetan jälkeen omistuksessa on ollut mm. VW Polo, -84 Jetta 1.8 16V- tekniikalla, VW Golf VR6 sekä Volvoja iso kasa:
V40 2.0 `00
V40 2.0T `03
S40 2.0T `00
V70 2.4T `02
V50 D5 R-Design `10
S40 T4 `99
V40 T4 `02
S80 D5 AWD `08
V40 1.8 `04
S60 D3 `11
V60 D5 AWD Ocean Race `12
V70 2.4 `03
V70 2.5T `05
XC60 T8 R-Design `18
Volvo S40 T4 man. `02
Volvo S40 2.0T man. `01

Kaveripiiristä Volvoja ja VAG-vehkeitä sitten onkin löytynyt melkoinen kirjo.

Mutta miksi sitten Volvot???

Kiinnostus Volvoihin lähti liikkeelle jo vuonna 95-97, kun ensimmäiset S40/V40 -mallit esiteltiin. T4 -mallin tullessa markkinoille vuoden- pari myöhemmin, oli varmaa, että tuollainen auto omistuksessa joskus on. Vuonna 2000 lähipiiriin ostettiin uusi S40 T4 automaatti ja siinä ohessa pääsi tutustumaan autoon vähän tarkemmin. Sitten viimein vuonna 2002 ostettiin ensimmäinen oma ”pikkuvolvo” eli siis S/V40-sarjalainen. Siitä se sitten lähti pikkuvireillä, kalvotuksilla, madalluksella, jne. Käytännössä mitään kun ei siihen aikaan Volvoihin Suomesta saanut, piti seurata ulkomaita, josta sitten löytyikin kiinnostava tuttavuus, Heico Sportiv. Heicolla oli rata-autona S40 Volvo, ja useita muitakin Volvoja. Tarkemmin kun nettiä selaili, niin löytyi Tom Walkingshaw Racingin, TWR:n preppaama BTCC- Volvo S40. Siinä ei ollut käytännössä mitään samaa kuin tehdasmallissa, kun nopeasti vilkaistuna ulkonäkö, mutta järkyttävän hieno ilmestys se silloin oli ja on vieläkin. Vuonna 2003 V40 vaihtui toiseen, tällä kertaa ahdettuun versioon ja samoihin aikoihin löytyi Ruotsissa vaikuttava Atech Motor, joka rakensi pääsääntöisesti pelkkiä Volvoja. Volvoa sitten alettiin viritellä ja samalla siinä opittiin mitä mokoma moottori pitää sisällään. Samalla tuli myös selvitettyä kantapään kautta mm. mitä Volvon automaattivaihteisto EI kestä ja miksi. Vuoden 2005 lopulla tehtiin kaupat vuosimallin 2000 S40 2.0T:stä josta sittemmin tehtiin leikkikalua ratapäiviä varten. No, leikki loppui lyhyeen: 347hp/468nm oli vakiomoottorille liikaa ja moottorista halkesi kakkospytystä sylinteriputki. Tarkennettakoon vielä, että kyseessähän oli kuitenkin avaamaton vakioalakerta. Semmoista sattuu, ei voi mitään. Eipä aikaakaan kun autossa oli uusi moottori keulilla. Lohko ja männät olivat peräisin -98 T4:stä, jossa on pienemmän porauksensa ansiosta seinämävahvuudeltaan paksummat sylinteriputket. Kiertokangiksi vaihdettiin H-profiilit, ja lohkon päälle istutettiin vakion B4204T2-moottorin kansi. Samalla alustaa paranneltiin, polttoainepumppu vaihdettiin ja jarrut päivitettiin. Eteen löysi tiensä 330mm 8-mäntäiset jarrut ja taakse National Performancen levyt Ferodon paloilla. Homma jäi kuitenkin perheenlisäyksen myötä kesken ja auto myytiin perhefarkun tieltä pois. Tänä päivänä Sampalla on kolme Volvoa, jotka toimittavat käyttöautojen virkaa.

Hei, pitäiskö sun tehdä mullekki...???

Takaisin historiaan... 2005 loppuvuodesta ”muutaman” muunkin tinalohko-Volvon virittelyn jälkeen kaverin kaverin tuttujen alkaessa kyselemään osia ja asennuspalveluita, mieleen hiipi ajatus yrityksen perustamisesta joten yhteistyökumppaneita alettiin kartoittaa ja niin SamppaSport näki päivänvalon 11.4.2006. Nimen loppuosa perustuu kiinnostukseen sporttisia autoja kohtaan ja etuliitteen voi varmaan ihan arvatakin. Alussa Samppa pyöritti päivällä yritystä kotoaan käsin ja ajoi yöllä rekkaa, mutta töiden lisääntyessä ja unien vähentyessä rekan ajaminen sai jäädä vähemmälle. Ensimmäinen puoli vuotta laskutus ja varastointi hoidettiin kotoa käsin ja autojen ikkunakalvojen asennukset suoritettiin pääsääntöisesti asiakkaiden tiloissa, mutta sitten riitti ja tarvittiin tilaa varastointiin ja asennustöihin. Edulliset 50neliön tilat saatiinkin vuokralle 2006 syksyllä  Tuusulasta. Tilat kävivät kuitenkin toiminnan kasvaessa auttamatta pieniksi hyvinkin nopeasti. Samoihin aikoihin Sami lopetti myös päätyönsä autonkuljettajana kokonaan ja siirtyi kokopäiväisesti pyörittämään yritystä. Toiminnan kasvaessa SamppaSport muutti Toukokuussa vuonna 2009  Tuusulasta suurempiin ja käytännöllisempiin tiloihin Järvenpäähän.
Vuoden 2010  alussa laajennettiin kotimaisten Turbotec –viritysohjelmien asennukset kattamaan Volvojen lisäksi myös muut automerkit.
Vuoden 2012  lopulla tiloja laajennettiin ja näin vuodelle 2013  saatiin toimivammat ja valoisammat korjaamotilat, viihtyisämmät asiakastilat, suurempi varasto sekä kauan odotettu dynamometritila autojen tehonmittaukseen. Samana vuonna aloitettiin kovan kysynnän vuoksi huollot ja korjaukset myös VAG-konsernin autoihin. Vuonna 2014  Dynamometri myytiin kuitenkin ajanpuutteen vuoksi pois ja toimitiloja pienennettiin tulevaisuuden suunnitelmia silmälläpitäen. Vuoden aikana palkattiin kaksi uutta työntekijää. Toinen mekaanikoksi ja toinen toimistoon asiakaspalveluun. Toinen mekaanikko vaatii luonnollisesti lisää kalustoa, joten nosturipaikkoja lisättiin ja homma saatiin sitä kautta taas rullaavammaksi. Samaten asiakaspalvelun laatu on parantunut kun tiskillä on yksi henkilö vastaamassa tiedusteluihin ja luovuttamassa sekä vastaanottamassa autoja.
Vuosi 2015  toi mukanaan lisää kasvua. Vanhoista (205m2) toimitiloista on luovuttiin ja tilalle saatiin modernit (395m2) tilat parin korttelin päästä. Nyt asiakas/toimistotilaa on n.50m2 ja Nummenkylän ST1 huoltoasema sijaitee tien toisella puolella, joten asiakaskin toivottavasti viihtyy.
Vuosi 2016  keskityttiin oikeastaan vain tekemään töitä.
Vuonna 2017  olemme pyrkineet kehittämään palveluitamme. Tänä vuonna palkkasimme yhden työntekijän lisää ja pyrimme parantamaan palveluamme vielä entisestään. Liityimme myös Autoasi- ketjuun, joka tarkoittaa sitä, että huollamme Toukokuusta 2017 lähtien kaikki merkit, pääpainon pysyessä kuitenkin edelleen "vanhoissa tutuissa" merkeissä, joissa yrityksen juuret ovat.
Vuonna 2018  kuviot laajenee entisestään. Tarkoituksena on palkata kaksi työntekijää lisää, jotta voimme palvella asiakkaitamme entistäkin tehokkaammin.
Vuosi 2019 tehtiin oikeastaan taas vain töitä.
Vuoden 2020 puolivälissä lisättiin taas yksi nosturipaikka ja työpiste sekä palkattiin yksi henkilö lisää hoitamaan varaston hallintaa sekä muita juoksevia tehtäviä.
Vuosi 2021 on keskitytty pääasiassa pysymään terveenä vallitsevassa tilanteessa. Muutoksena palvelutarjontaan päätimme keskittää toimintaamme yhä enemmän huolto- ja korjaustoimintaan, joten viritysohjelmien jälleenmyynti lopetettiin.
Vuoden 2022 alusta SamppaSport S.Kontoniemi Tmi muutti yhtiömuotoa ja samalla muuttui y-tunnus. Toiminta jatkuu ennallaan nimen muuttuessa SamppaSport Ky:ksi.
Vuonna 2023  tehtiin päätös palata ns. juurille ja keskittää toiminta takaisin Volvoihin ja Audi, VW, Seat ja Skoda-akselille palvellaksemme asiakkaitamme paremmin.

Ai te virittelette siellä vaan???

Ei sentään. SamppaSport on huoltokorjaamo, jonka alaan kuuluu myös kaikenlainen motorsportti. Olemme siis erikoistuneet uudempien Volvojen sekä VAG-konsernin (Audi, VW, Seat, Skoda) huolto, korjaus –ja muutostöihin, se ei liene enää epäselvää. Etenkin sähköinen vianetsintä kuuluu vahvuuksiimme. "Uusilla" tarkoitetaan Volvon osalta ”tinalohkoja” eli alumiinimoottoreita. Näitä löytyy käytännössä karkeasti vuodesta 1994 ylöspäin erilaisina versioina eri malleista. VAG-kulkineissa raja on hyvinkin pitkälti samassa vuosimallissa. Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, etteikö vanhempia autoja "huolittaisi" meille. Emme asenna, huolla, korjaa tai rakenna moottoreita muihin merkkeihin yksinkertaisesti siitä syystä, että näin pystymme keskittämään kaiken huomiomme ”omiin merkkeihimme” ja pystymme siten takaamaan, että tiedämme tasan tarkkaan mistä puhumme. Kukaan ei voi kuitenkaan tietää kaikesta kaikkea, aina tulee yllätyksiä, uusia asioita ja outoja vikoja vastaan. Uudet jutut ja haasteet kiinnostaa toki. Aina kannattaa tarjota uutta urakkaa, sitä vartenhan me olemme olemassa. SamppaSportissa onkin ollut ajatuksena alusta asti valmistaa nimenomaan laadukkaita ja luotettavia sarjoja ja tehdä siistejä asennuksia, jotka eivät haittaa esimerkiksi normaaleita huoltotoimenpiteitä tai ominaisuuksia sekä näyttävät siltä, että osat olisivat olleet paikallaan jo tehtaalta saakka. Tästä syystä hyödynnämme asennuksissa mahdollisimman paljon alkuperäisiä tai alkuperäisen kaltaisia osia.

Käytämme jatkuvasti aikaa kehittääksemme tuotteitamme ja palveluitamme. Tästä syystä kaikenlainen järkevä palaute tuotteistamme ja palveluistamme onkin erittäin tervetullutta.

Mitäs nyt sitten???

SamppaSport työllisti Toukokuussa 2024 Sampan lisäksi viisi henkilöä.
Huollamme, korjaamme ja varustelemme keskimäärin 40-60 autoa viikossa ja vauhti on kiihtyvä. Mukaan mahtuu puskurinsuojateippausta, perushuoltoa, alustasarjojen/madallusjousien vaihtoa, vaihteistonvaihtoa, ikkunakalvotusta, moottorinvaihtoa, ohjelmapäivitystä, erilaista vianetsintää, elektroniikkakorjausta, sekä paljon, paljon muuta.

Tervetuloa käymään liikkeessämme ja kiva, jos jaksoit lukea koko stoorin. :)